Page 43 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 43

Yhdessä opettaen, oppimista tukien 41

tai huonoiksi. Välillä muutama taitavakin oppilas sijoittui pienimpään ryhmään muiden
tuen tarpeidensa vuoksi. Erityisluokanopettajan koulutuksen saanut luokanlehtori toimi
pääasiallisesti eniten tukea tarvitsevan ryhmän opettajana, mutta opettajatkin vaihtoivat
välillä ryhmiä ja tukivat näin kaikkien oppilaiden oppimista. Luokan- ja erityisopettajan kel-
poisuuden saanut lehtori hyödynsi esimerkiksi Kummi10-materiaalia luoden ryhmälleen
pitempiaikaisen intervention toisella vuosiluokalla.

Matematiikka kokien ja puhuen

Matematiikan palkkituntien johtavaksi ajatukseksi otimme toiminnallisen oppimisen.
Kahden luokan oppilaat jaettiin kolmeen yhtä suureen heterogeeniseen ryhmään, ja niitä
muodostettaessa joka ryhmään yritettiin saada tasaisesti oppilaita, joiden valmiudet ma-
tematiikassa olivat erilaisia, eli huomioitiin ryhmädynamiikka. Samat ryhmät toimivat koko
lukuvuoden, ja ne nimettiin värein. Ohjaaja sijoitettiin tarpeen mukaan.

Poimimme opetussuunnitelman keskeisiä sisältöjä palkkituntien aiheiksi, ja sovimme, mis-
tä tulokulmasta kukin opettaja käsittelee aihetta. Lähestymistapoja olivat esim. konkreet-
tiset materiaalit, lelut, leikkirahat, matematiikan opetusvälineet, liikkuminen oppimisen
tukena, laulut, leikit ja lorut. Jokainen opettaja suunnitteli itse palkkituntinsa. Sama aihe
toistui oppilailla kolmen viikon ajan, vaikka opettaja vaihtui. Opettaja siis toteutti saman
suunnitelman kolmesti. Joskus harvoin oppilaat käyttivät palkkitunnilla tabletteja tai oppi-
kirjaa, yleensä mitään ei tarvinnut ottaa mukaan. Loput matematiikan viikkotunnit luokan-
lehtori toteutti valitsemallaan tavalla.

Toiminnallinen matematiikka kerran vii-                                   Kuva 2.
kossa tuki selvästi matemaattisten kä-            Vain mielikuvitus on rajana
sitteiden ymmärtämistä. Oppilaat saivat       toimintavälineiden valinnassa.
mahdollisuuden oppia toisiltaan, kun he
toimiessaan ”puhuivat matematiikkaa”
eli vertaisoppiminen mahdollistui ryhmis-
sä. Oppijat tuli huomioitua eri tavoin, kun
asiat konkretisoituivat usealla eri tavalla.
Muita matematiikan viikkotunteja oli help-
po rakentaa, kun ei ollut paineita ottaa
toiminnallista osuutta jokaiselle tunnille.
Toiminnallinen opetus vaatii yleensä perin-
teisiin oppitunteihin verrattuna enemmän
suunnittelua ja esivalmistelua. Oppilaiden
kiertäminen kolmen opettajan opetukses-
sa mahdollisti toiminnallisen oppitunnin
toteuttamisen vaativan työn ja materiaalin
hyödyntämisen kolmen oppitunnin ajan.
Tämä osaltaan kevensi yksittäisen opetta-
jan työkuormaa.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48