Page 36 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 36

34 Yhdessä opettaen, oppimista tukien

esimerkiksi tukiopetuksen tai läksyparkkitoiminnan kautta. Didaktisessa harjoittelussa on
tavoitteena suunnitella ja toteuttaa eriyttämiseen liittyviä toimenpiteitä osana opetetta-
vien aineiden jaksosuunnitelmia.

Maisterivaiheen harjoitteluissa painopiste siirtyy vahvemmin ammatillisten käytäntöjen
haltuun ottamiseen ryhmän ja organisaation tasolla. Opiskelijat ovat ehtineet opintojensa
aikana hankkimaan riittävät pohjatiedot hyötyäkseen oppimisen tukeen liittyvien asioiden
työstämisestä konkreettisella tasolla ja tästä syystä harjoitteluihin on rakennettu erilliset
sisältömoduulit kolmiportaiseen tukeen liittyen. Seuraavassa avataan tuen jatkumoa näis-
sä neljässä opetusharjoittelussa.

Oppilaantuntemus keskiöön ensimmäisessä harjoittelussa

Orientoiva harjoittelu alakoulussa on Raumalla luokanopettajaksi opiskelevan ensimmäi-
nen harjoittelu. Pedagogisen tuen osalta harjoittelun opetussuunnitelman tavoitteessa
lukee, että opiskelija ”saa tehdä pedagogisesti merkityksellisiä havaintoja oppilaiden käyt-
täytymisestä erilaisissa tilanteissa ja tunnistaa oppilaantuntemuksen merkityksen opetta-
jan työssä ja oppimistilanteissa”. Lisäksi tavoitteena on, että opiskelija ”saa monipuolista
tietoa luokanopettajan työstä ja tehtävistä (esim. opetussuunnitelma, sidosryhmät, tie-
to-ja viestintätekniikka, kodin ja koulun yhteistyö, oppilashuoltotyö)”. Harjoittelun opetus-
suunnitelman sisällöissä lukee vielä, että ”opiskelija tarkastelee oppilaantuntemusta”.

Tässä harjoittelussa olemme nostaneet keskiöön tutustumisen oppilaisiin ja erityisesti
heidän käyttäytymiseensä ja työskentelytaitoihinsa eri oppiaineiden tunneilla. Tässä har-
joittelussa on käytänteenä tutustua harjoitteluluokan oppilaisiin ja seurata luokkaa ennen
oman opetuksen suunnittelua ja opetustuokioiden tai -tuntien pitoa. Tällä tahdomme tuo-
da esille sen, että oppilaiden tunteminen ja mahdollisten erityistarpeiden huomioiminen
ovat myös pohjana oppituntien onnistuneelle suunnittelulle.

Luokanlehtorin pitämässä ryhmänohjauksessa tutustutaan harjoittelun alkupuolella työs-
kentelytaitojen eri osa-alueisiin sekä käyttäytymisen arviointiin. Jokainen opiskelija saa
harjoittelun ajaksi harjoitteluluokastaan omat nimikko-oppilaat (3–5 oppilasta), joiden
osalta opiskelija toteuttaa oppilaantuntemustehtävän. Tarkoituksena on, että opiskelija
tekee havaintoja oppilaan käyttäytymisestä ja työskentelytaidoista eri oppiaineiden tun-
neilla. Opiskelija kirjaa ylös havaintojaan siitä, miten oppilaan työskentelytaidot ja käyt-
täytyminen näyttäytyvät ja missä asioissa oppilas mahdollisesti tarvitsisi tukea. Oppilaan-
tuntemustehtävät puretaan ryhmänohjauksessa yhdessä luokanlehtorin kanssa. Tällöin
pohditaan opiskelijoiden tekemien havaintojen pohjalta sekä luokanlehtorin ohjaamana
oppilaiden oppimisen kokonaistilannetta ja tukitoimien toteuttamista. Samassa ryhmän-
ohjauksessa luokanlehtori kertoo myös oppilashuollosta yleisesti.

Lisäksi tässä harjoittelussa on mahdollista suorittaa muuta koulutyötä osallistumalla tu-
kiopetuksiin yhteisopettajana luokanlehtorin kanssa. Tukiopetuksessa pääsee konkreet-
tisesti toteuttamaan oppilaan tukea ja harjoittelemaan yksilöllisiä pedagogisia ratkaisuja
oppilaan oppimisen tueksi.
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41