Page 35 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 35

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III  33

                                                        Kuva 2. Tarinan ohjelmointia Matatalabilla.

2. Ohjelmoi satu

Lukutaidon heikentyminen ja lukuinnokkuuden väheneminen ovat olleet huolenaiheena
jo jonkin aikaa. Sen myötä on alettu miettiä motivointikeinoja esimerkiksi erilaisten lu-
kuhankkeiden myötä. Yhteistyössä eri yliopistojen, harjoittelukoulujen sekä peruskoulu-
jen kanssa on meneillään kansainvälinen Lukupesä-hanke (https://finrainfo.fi/lukupesa/),
jossa muun muassa erilaisten oppimisympäristöjen sekä pelillistämisen avulla pyritään
kasvattamaan lukumotivaatiota. Tämän hankkeen innostamana kehiteltiin projekti, jonka
vaiheita esitellään seuraavaksi. Projektin nimeksi muotoutui Ohjelmoi satu.

Ohjelmoi satu -projektin tavoitteena oli yhdistää lukemista ja ohjelmointia niin, että lop-
putuloksena olisi animaatioksi kuvitettu satu. Projektin lähtökohtana oli oletus, että ohjel-
mointi toimisi mahdollisena motivointikeinona ja tukena lukemiselle. Ohjelmointitaidoissa
oli tavoitteena hyödyntää vertaisoppimista. Tämä projekti toteutettiin koulumme kum-
miyhteistyönä ensimmäisen luokan ja neljännen luokan oppilaiden kanssa. Yhteistyötä
tehtiin kummipareittain.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40