Page 36 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 36
34 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III
Projektin vaiheet:
1. Neljännen luokan oppilaat valitsevat mukavan sadun, jonka he haluaisivat lukea yhdessä
ensimmäisen luokan kummioppilaansa kanssa.
2. Kummiparit lukevat yhdessä sovittuina aikoina vuorotellen valitsemaansa satua eteen-
päin. Lukemista eriytetään ensimmäisen luokan oppilaan lukutaidosta riippuen niin, että
ekaluokkalaiselle tulee sopivia omia lukupätkiä. Kun toinen lukee, niin toinen kuuntelee.
3. Kun satu on luettu, siitä piirretään yhdessä kummiparin kanssa juonikaavio, 3–4 tapah-
tumapaikkaa ja päähenkilöt, kaikki erikseen. Juonikaavio toimii ohjelmoidessa animaation
“punaisena lankana”, tapahtumapaikat ohjelmointitaustoina ja päähenkilöiden kuvat oh-
jelmoitavina hahmoina.
4. Ohjelmointi toteutetaan ScratchJr-ohjelmointialustalla. Nelosluokan kummit, jotka hal-
litsevat ScratchJr:n käytön, opettavat samalla ohjelmointitaitoja nuoremmille.
5. Lopuksi ohjelmoiduista saduista pidetään koulussa kirjavinkkauksia lukemalla katkelmia
ja näyttämällä yhdessä ohjelmoituja animaatioita.
3. Opetusanimaatio hämähäkkiteemalla
Matatalab-ohjelmointilaitteisto sisältää erilaisia oheistuotteita, joista yksi on taidepaket-
ti. Sen avulla voi harjoitella piirto-ohjelmointia. Mahdollisuutena on piirtää ohjelmointi-
malleista esimerkiksi erilaisia tasokuvioita robottia ohjelmoiden. Ohjelmoitavaan robottiin
asetetaan kynä, joka piirtää ohjelmoidun kuvion. Kuvion muodostuminen perustuu perus-
ohjelmointitoimintojen lisäksi kulman erilaisiin astemääritelmiin.
Kuva 3.
Piirto-ohjelmointia.