Page 39 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 39
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III 37
käsityötekniikoita käyttäen. Elinympäristöt mietittiin ja muotoiltiin Suomen vuodenaikojen
mukaisesti, ja niihin piirrettiin myös ohjelmointikentät ruutuineen. Lisäksi ohjelmoitavien
“robottien” päälle askarreltiin kyseiset eläimet ja ihmiset, jotka suojelivat eläimiä esimer-
kiksi kolaamalla lunta saimaannorppien pesätarpeiksi.
4. Ohjelmointi
Ryhmissä yhteistyönä valmistuneet asuinympäristöt toimivat ohjelmointialustoina.
Ohjelmoitavia robotteja oli liikkeellä samaan aikaan jopa neljä, jolloin tarvittiin useampi
oppilas ohjelmoimaan niitä. Oppilaat miettivät yhdessä hahmojen liikkeet ja tarvittavat
koodaukset niille. Uhanalaisten eläinten auttamisesta tuli kuin kertomus, joka sanoitettiin
toimimaan ohjelmointilausekkein. Oli mietittävä, miten esimerkiksi lumena toiminut pum-
puli saatiin liikkeelle robotin päällä lumikola kädessä seisovan hahmon toimesta.
5. Videointi
Lopuksi molemmat projektit videoitiin. Ensiksi opeteltiin esittelemään projektit kertomalla
ja ohjelmoimalla. Videot kuvattiin GreenScreen -taustalla, jolloin päästiin lähemmäksi suo-
malaista luontoja ja vaihtuvia vuodenaikoja.
Projekti kokonaisuudessaan oli upean toimiva monialainen oppimiskokonaisuus, johon
sisältyi muun muassa kuvataiteen, käsityön, matematiikan ja äidinkielen oppimistavoittei-
ta. Projekti toteutettiin ryhmätyönä, jolloin yhteistoiminnallinen oppiminen oli keskiössä.
TVT-taitoja harjoiteltiin kokonaisuuden aikana laajalti. Tiedonhakua internetistä, monilu-
kutaitoa, videointia ja erityisesti ohjelmointitaitoja opittiin yhdessä miettimällä ja kokeile-
malla. Ohjelmoinnillinen ajattelu korostui ryhmätyönä tehdyssä useamman Matatalab-bo-
tin liikuttamisessa samaan aikaan johdonmukaisesti toistensa toimintoihin liittyen.
Kansainväliseen kilpailuun osallistui yhteensä yli 200 joukkuetta 11 eri maasta. Jyväskylän
normaalikoulusta osallistuneista ryhmistä Saimaannorppa-tiimi palkittiin erityisesti moni-
puolisuuden, yhteistoiminnallisuuden ja ryhmätyöskentelytaitojen johdosta kymmenen
parhaan joukkoon.
QR-koodi norppavideoon Kuva 6. Norppatyön robotit.