Page 34 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 34
32 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III
Kuva 1. Oppilaita kirjoittamassa yhteistä tarinaa.
Projektin vaiheet:
1. Kirjoitetaan parin kanssa tarina, joka sisältää vuoropuhelun.
a. Valitaan hahmot (päähenkilöt), jotka lähtevät johonkin (tapahtumapaikat).
b. Matkalla hahmot keskustelevat yhdessä (vuoropuhelu).
c. Keskustelun päätteeksi tapahtuu jokin ratkaisu (juonellinen tarina).
2. Ohjelmoidaan tarina Matatalab:lla.
a. Tapahtumapaikat valitaan alustasta ja päähenkilöt askarrellaan robottien päälle.
b. Juonen kulku ohjelmoidaan kahdella Matatalabilla.
3. Videoidaan ohjelmoitu tarina lukien samalla.
4. Ohjelmoidaan tarina sen jälkeen ScratchJr:lla.
a. Tapahtumapaikoiksi otetaan kuvat Matatalab-alustasta ja päähenkilöt
muokataan sopiviksi ScratchJr-ohjelmalla.
b. Vuoropuhelu toteutetaan joko puhekuplilla tai äänittämällä.
c. Juonen kulku ohjelmoidaan.
5. Animoinnit ja videot esitetään koko luokalle.
6. Lopuksi tehdään tarinoista ja animaatioista itse- ja vertaisarvioinnit.