Page 38 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 38
36 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III
4. Pelastetaan saimaannorppa ja ilves
Tämä monialainen oppimiskokonaisuus oli osana kiinalaisten organisoimaa kansainvälistä
ohjelmointikilpailua, jossa tavoitteena oli uhanalaisten eläinten suojelu. Ohjelmointiosuus
toteutettiin Matatalabin välineillä, mutta ympäristö ja alusta, jossa ohjelmoidut “robotit”
liikkuivat, askarreltiin teeman ja eläinten elinympäristön mukaisesti. Aihetta lähestyttiin
hyvin oppilaslähtöisesti ja opetussuunnitelmassa (Opetushallitus 2014) olevan monialai-
sen oppimiskokonaisuuden tavoitteiden mukaisesti. Ryhmätyö toteutettiin ensimmäisessä
luokassa kahdessa eri ryhmässä.
Kuva 5.
Ohjelmointi- ja
askartelutyö
käynnissä.
Projektin osat ja toteutus:
1. Eläinten valinta
Ensin mietittiin yhdessä, mitä uhanalaisia eläimiä asuu Suomessa. Eläimistä katsottiin myös
erilaisia opetusvideoita. Kiinnostavimmista eläimistä äänestettiin kaksi mielenkiintoisinta.
Näin ryhmien eläimiksi valikoituivat saimaannorppa ja ilves.
2. Tiedonhankinta
Valitusta eläimistä etsittiin tietoa eri tavoin. Kirjastossa vierailtiin lainaamassa tietokirjoja,
joita luettiin yhdessä. Tiedonhankintataitoja harjoiteltiin myös internetin avulla.
Teksteistä ja kuvista opeteltiin löytämään oleelliset tiedot ja niistä kirjoitettiin
muistiinpanoja.
3. Askartelu
Eläimille valmistettiin elinympäristöt askartelemalla, piirtämällä, maalaamalla ja erilaisia