Page 45 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 45

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III  43

laitteen ohjelmoinnin muotoon. Siirtyminen erillisistä ohjelmoinnillisen ajattelun taidoista
tietotekniseen ohjelmointiin on loppujen lopuksi hyvin helppo ja kivuton, kuten myöhem-
min jakson kulkua selostaessani totean.

Kullekin aihepiirille omistettiin jakson alussa yksi oppitunti, minkä jälkeen niitä kerrattiin,
yhdisteltiin ja sovellettiin lopuilla tunneilla. Jakson rakennetta kuvaavassa luvussa esitte-
len kutakin aihepiiriä tarkemmin oppituntien toiminnan ja oppilaan ajattelun kehittymisen
näkökulmista.

  Kuva 1. Tampereen yliopiston normaalikoulun KAKS10 56 -opetustila tukee monimuotoi-
 sia työtapoja opetuksessa. Kun ensin käsitteisiin on tutustuttu ja ajatustyötä tehty perin-
  teistä koululuokkaa muistuttavasti pöytien ääressä, voidaan siirtyä tilan toiseen päähän

                        soveltamaan ja tutkimaan. Tässä ohjelmoidaan Sphero Bolt -robottia.

4. Työskentelymuotojen ja välineiden robustia sillisalaattia

Pyrin käyttämään monipuolisesti itselleni entuudestaan tuntemattomia materiaaleja, vä-
lineitä ja työskentelytapoja, jotta saisin jaksosta itselleni mahdollisimman paljon uusia ko-
kemuksia. Tärkeimpinä välineinä hyödynsin erilaisia koululaisille suunnattuja ohjelmoinnin
oppimisympäristöjä, RoboGem-lautapeliä (kuva 2) ja ohjelmoitavia Sphero-robotteja. Pyr-
kimykseni oli hyödyntää mahdollisimman paljon jo olemassa olevaa aineistoa, ja ainoat
itse tätä jaksoa varten laatimani materiaalit olivatkin ohjeet ja esitysmateriaalit sekä joi-
denkin aktiviteettien yhteydessä käytetyt tehtäväkortit. Työskentelymuodoissakin pyrin
monimuotoisuuteen opettajajohtoisten luentojen, toiminnallisten ryhmätöiden, pelien,
leikkien, itsenäisen työskentelyn sekä tutkivien ja luovien työtapojen vaihtelulla.
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50