Page 47 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 47

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III  45

                      Kuva 2. RoboGem-lautapelissä kerätään oman robotin kyytiin jalokiviä.
                             Haluttu liike pelilaudalla koostetaan yksittäisistä käskykorteista eli
                                                                                             ohjelmoiden.

5. Opettajan puhetavalla on väliä ohjelmoinnissakin

Opettajan tavalla puhua on merkitystä, ei pelkästään opetuspuheen didaktisen laadukkuu-
den kannalta, vaan laajemmin luokan toimintailmapiiriin ja koulun arjessa välittyvien ar-
vojen kannalta. Pidin myös tällä ohjelmointijaksolla alusta asti kiinni tietyistä periaatteista
tavassani puhua niin opetuspuheessa kuin muussakin vuorovaikutuksessa.

Ensinnäkin vältän puheellani vähättelemästä opetuksessa toteutettavia ohjelmoinnin
muotoja. Monesti mielikuvissa ohjelmointi saattaa tarkoittaa vain vaikeaselkoista teksti-
muotoista ohjelmakoodin kirjoittamista. Pyrin johdonmukaisesti sananvalintojani myöten
häivyttämään ajatukset minkäänlaisista ohjelmoinnin hierarkioista. Me emme siis tällä-
kään jaksolla harjoitelleet mitään yksinkertaistettua leikkiohjelmointia, josta etevimmät
ehkä joskus etenisivät ”oikean ohjelmoinnin” pariin. Se ”oikea ohjelmointi” eli tekstimuo-
toinen ohjelmointikielellä tapahtuva koodaus nimittäin on vain yksi tapa ilmaista ohjelmal-
linen ajatus tietokoneen suoritettavaksi. Tällä jaksolla harjoiteltava graafinen ohjelmointi
visuaalisia palikoita kooten on ihan yhtä lailla oikeaa ohjelmointia, kuten itse asiassa ovat
myös robottia esittävälle oppilaalle luonnollisella kielellä annettavat käskyt. Jokainen oppi-
las, joka osaa tällä jaksolla käsiteltyjä asioita, osaa siis ihan oikeasti ohjelmoida.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52