Page 49 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 49
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III 47
Taulukko 1. Opetusjakson rakenne pääpiirteissään.
Tunti 1: Käskyjen pilkkominen, peräkkäisyys ja toisto
Koko jakso alkoi johdattelulla siihen, miten robotille tai muulle tietotekniselle laitteelle
käskyt on pilkottava sen ymmärtämiksi yksittäisiksi toimiksi, jotka se suorittaa yksi kerral-
laan, annetussa järjestyksessä ja käskyjen mielekkyyttä arvioimatta. Tätä voidaan havain-
nollistaa vapaaehtoisen oppilaan esittämällä robotilla, joka ymmärtää vain käskyt ”ota as-
kel eteenpäin”, ”käänny vasemmalle” ja ”käänny oikealle”. Tällaiselle robotille ei voi antaa
esimerkiksi käskyä ”mene ovelle”, vaan kulkeminen määränpäähän on ohjattava robotin
ymmärtämiä käskyjä yksi kerrallaan toistamalla. Robotilla ei myöskään ole muuta ymmär-
rystä kuin käskyjen noudattaminen, joten jos robotin edessä on jokin este ja sitä käskee
ottamaan askeleen eteenpäin, se yrittää esteestä huolimatta toteuttaa käskyn. Tämä osal-
taan alleviivaa ohjelmoinnissa välttämätöntä täsmällisyyttä – asiat on ohjelmoitava juuri
siten kuin niiden haluaa toimivan, sillä ohjelma ei itse kykene arvioimaan toimiensa tarkoi-
tusta tai mielekkyyttä.
Kun oppilaat ohjaavat robottina toimivaa oppilasta kulkemaan paikasta toiseen, tulee no-
peasti esille yksittäisten käskyjen antamisen hitaus. Jos robotin haluaa kulkevan kymme-
nen askelta eteenpäin, sille on annettava kymmenen kertaa peräkkäin käsky ottaa askel
eteenpäin. Ratkaisuksi esitellään vielä uutena asiana toistosilmukat. Jos tämä robottimme
ymmärtää edellä mainittujen yksittäisten käskyjen lisäksi toistokäskyn, sille voidaan sanoa