Page 50 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 50

48 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III

”TOISTA seuraava käsky 10 kertaa: ota askel eteenpäin”. Näin toistosilmukoiden hyödylli-
syys konkretisoituu heti toiminnan yhteydessä, ja myöhemmin asiaa sovelletaan monen-
laisissa ohjelmoinnin konteksteissa.

Kun käskyjen pilkkomista, peräkkäisyyttä ja toistoa oltiin käsitelty yhteisesti, oppilaat teki-
vät pareittain toiminnallisia tehtäviä laatimieni tehtäväkorttien mukaan. Tehtävissä toinen
oppilas on robotti ja toinen on ohjaaja. Tehtäväkortissa on määritelty toiminta, joka ro-
botin täytyy suorittaa sekä lista käskyistä, jotka robotti ymmärtää. Eräs näistä tehtäväkor-
teista on esitetty kuvassa 4. Tällaisissa aktiviteeteissa opettajan on hyvä seurata tarkkaan
oppilaiden toimintaa ja puuttua epäjohdonmukaisuuksiin, jotta ohjelmoinnissa vaadittava
täsmällisyys on alusta asti mukana ajattelussa. Esimerkiksi eräässä tehtävässä robotin on
piirrettävä paperille neliö. Käskyvalikoimassa on käden liikuttamiseen liittyviä käskyjä sekä
käskyt ”paina kynän terä paperiin” ja ”nosta kynä irti paperista”. Tässä voi jäädä huomaa-
matta, että neliön piirtämisen jälkeenhän robotti jää istumaan paperin ääreen, kynä kä-
dessä, kynä kiinni paperissa, ellei sille anneta käskyä nostaa kynää irti paperista. Toisaalta
jos robottia ei alussa käsketä painamaan kynän terää paperiin, neliö tulee piirrettyä ilmaan
– edelleenkään robotti ei itse osaa päätellä, että sen olisi painettava kynä paperiin ennen
neliön piirtämistä.

Tunnin lopussa pelasimme RoboGem-lautapeliä (kuva 2), jossa vielä yhdenlaisessa ym-
päristössä tulee harjoiteltua toimintojen pilkkomista yksittäisiksi peräkkäisiksi käskyiksi.
Tässä vaiheessa on hyvä pelata yksinkertaisimmilla mahdollisilla säännöillä, jotta huomio
kohdistuu täsmälliseen ohjelmoinnilliseen ajatteluun. Myöhemmin pyritään ottamaan
mukaan pelin ohjeista löytyviä monimutkaistavia lisäsääntöjä.

                                                                                                    Kuva 4.
                                              Esimerkki tehtäväkorteista, joita suorittaen oppilaat

                                                       harjoittelevat halutun toiminnan pilkkomista
                                                                                   yksittäisiksi käskyiksi.
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55