Page 48 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 48
46 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III
Toinen jakson aikana tietoisesti toteuttamani puhetapa on ohjelmoinnillisen puheen ujut-
taminen yleiseen kommunikaatioon. Tämän vuoksi annoin työskentelyohjeetkin usein oh-
jelmoinnillisessa muodossa eli yksittäisiksi käskyiksi eriteltyinä ja toistosilmukoita, ehtolau-
seita ja loogisia operaattoreita hyödyntäen. Eräs esimerkki tällaisesta tehtävänannosta on
kuvassa 3. Saatoin myös esimerkiksi päästää oppilaat syömään pyytämällä tarkistamaan,
toteutuuko ehto ”oma paikka on siivottu JA kädet on pesty”, ehdon täsmällistä logiikkaa ko-
rostaen. Tätä voisi tavallaan verrata kielikylpyyn – ohjelmoinnin algoritmiset ajattelutavat
pesiytyvät koko toimintaan, jolloin oppilaan on ajateltava niitä myös varsinaisten harjoitus-
tehtävien ulkopuolella. Lisäksi arkitoiminnan ja ohjelmoinnillisen ajattelun kytkeytyminen
voi tukea yhteyden hahmottamista halutun toimintakokonaisuuden ja sen algoritmisen
muodon välillä.
Kuva 3. Oppilaiden ohjelmointi tunnin töitä suorittamaan. Algoritmisessa
muodossa annettu ohjeistus pakottaa oppilaan soveltamaan opittuja taitoja
tehtävänantoa tulkitessaan ja antaa mallin yhteydestä toiminnan ja sen
ohjelmoinnillisen muodon välillä.
6. Jakson kulku ja rakenne
Jakso koostui kahdeksasta oppitunnista, joista osa pidettiin koko luokan yhteisinä tuntei-
na ja osa puolikkaan luokan jakotunneilla. Vaikka jaksolla olikin verrattain lyhyessä ajassa
lähes sillisalaattimainen valikoima aiheita, välineitä ja vaihtelevia työskentelytapoja, py-
rin pitämään kiinni tietyistä samanlaisina toistuvista rakenteista ja rutiineista. Toimivak-
si osoittautui alusta asti toteuttamani rakenne, jossa uusi asia esitellään ensin luentona,
minkä jälkeen sitä harjoitellaan toiminnallisilla työmuodoilla, ja vasta lopuksi siirrytään
tietokoneella tai tabletilla tehtäviin tietoteknisiin ohjelmointiharjoituksiin. Lisäksi kantava-
na ideana jakson rakenteessa oli kaikkien oppisisältöjen läpikäyminen heti ensimmäisillä
tunneilla, jolloin jakson loppupuolen pystyimme keskittymään pelkästään soveltavampiin
ja opittuja asioita yhdisteleviin aktiviteetteihin.
Taulukossa 1 on esitetty jakson rakenne pääpiirteissään, ja seuraavissa alaluvuissa kuvaan
tarkemmin kunkin tunnin toimintaa erityisesti tavoiteltujen ajattelutaitojen ja tunneilla te-
kemieni havaintojen näkökulmasta.