Page 51 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 51
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III 49
Tunti 2: Logiikka (ei, ja, tai)
Toisella tunnilla tutustuimme tavallisimpiin loogisiin operaattoreihin, pitäytyen kuitenkin
luonnollisessa kielessä ja konkreettisissa tilanteissa. PowerPointin valmiilla kuvioilla on
helppo luoda dia, jossa on joukko esimerkiksi erilajisia ja erivärisiä eläimiä (kuva 5). Näistä
voidaan yhteisesti pohtien tunnistaa erilaiset ehdot täyttäviä eläimiä. Jotta logiikan logiik-
ka hahmottuu täsmällisesti, on syytä edetä hyvin yksinkertaisista tilanteista vähitellen mo-
nimutkaisempiin. Ensin ympyröidään taululta kaikki kissat, sitten kaikki punaiset eläimet.
Seuraavaksi ympyröidään kaikki eläimet, jotka EIVÄT ole kissoja. Tämän jälkeen tunniste-
taan kaikki eläimet, jotka ovat kissoja JA punaisia, seuraavaksi kissoja TAI punaisia. Lopulta
yhdistetään useampi looginen operaattori ympyröimällä esimerkiksi kaikki eläimet, jotka
ovat kissoja JA EIVÄT ole punaisia.
Kun logiikan käsitteet ovat tuttuja, koko luokkaa voi vielä aktivoida pyytämällä erilaisia
ehtoja täyttäviä oppilaita nousemaan ylös. Ajattelun yleistämiseksi ehdoissa voi yhdistellä
toisiinsa liittymättömiä asioita, esimerkiksi ”nouse seisomaan, jos söit aamulla leipää JA
paitasi on punainen”.
Yhteisen osuuden jälkeen oppilaat tekivät omaan tahtiinsa logiikkaan liittyviä tehtäviä ViL-
LE-ympäristössä. Tässä vaiheessa tulevien sekaannusten välttämiseksi on hyvä mainita,
että yleensä ohjelmointiympäristöissä käytetään englanninkielistä termistöä (NOT, AND,
OR), kuten asia on myös monissa tällä jaksolla käytettävistä oppimisympäristöistä. Itse asia
on kuitenkin syytä opettaa täysin suomenkielisellä terminologialla ja aluksi rakentaa loogi-
sia lauseita luonnollisella kielellä.
Kuva 5.
Loogisia operaattoreita havainnollistava luentodia.
Ehtojen mukaiset eläimet ympyröidään.