Page 22 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 22
20 Yhdessä opettaen, oppimista tukien
Kokeilu toi paljon uusia ideoita ja varmuutta kokeilla uutta. Harjoittelukoulussa pidimme
myös tärkeänä, että luokan opetusharjoittelijat saivat kokemuksen apuvälineiden käytöstä
ja heitä ohjattiin ottamaan apuvälineet ja niitä käyttävät oppilaat huomioon opetuksen ja
materiaalin suunnittelussa. Opiskelijoilta saatu palaute oli kannustavaa ja uskon, että tule-
vat opettajasukupolvet ovat tässä asiassa meitä edellä. Jos me osasimme, osaa kuka vain.
Lisätietoa tarjoavat:
• www. datero.fi
• www.smaly.fi
• www.kehitysvammaliitto.fi/tikoteekki
• Erilaisten oppijoiden liitto
• Facebook-ryhmät: iPad opetuksessa, oppimisen apuvälinekeskus,
iPad lasten kuntoutuksessa ja opetuksessa
• www.celia.fi
Lähteet:
Harmanen, Minna: Kuuntelen – siis luen. Opetusneuvos Minna Harmasen puheenvuoro
Opetushallituksen Kuuntelen – siis luen -webinaarissa 14.3.2022.
Häkkinen, Päivi; Kiili, Carita; Hautala, Jaakko; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Kanniainen, Lau-
ra ja Leppänen, Paavo H.T.: Lukemisen ja oppimisen vaikeudet digitaalisissa ympäristöis-
sä. Teoksessa Ahonen, Timo; Aro Mikko; Aro, Tuija; Lerkkanen, Kristiina ja Siiskonen, Tuija
(toim.): Oppimisen vaikeudet, Otava 2021. s.206–221.
Mitchell, David: 27 tutkitusti toimivaa tapaa opettaa. PS-kustannus 2018.
Oikeus oppimiseen - neuvottelukunnan kannanotto 23.9.2019.
https://www.datero.fi/datero/kannanotto/. Luettu 10.3.2022.
Paloneva, Marja-Sisko ja Mäkipää, Juho-Pekka: Oppimateriaalinen ja lukiapuvälineiden
saavutettavuus. Teoksessa Takala, Marjatta ja Kairaluoma, Leila (toim.): Lukivaikeudesta
lukitukeen. Gaudeamus 2019. s. 125–140.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus.
Qvarnström, Mari: Lukivaikeus. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim 2013;129(2):
s. 176–81.