Page 27 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 27

Yhdessä opettaen, oppimista tukien 25
R2L-menetelmässä kirjoitetaan lukemisosion jälkeen yhteinen tekstilajia ja sen vaiheita
mukaileva teksti, johon keksitään tekstilajista riippuen uusia asioita, esimerkiksi kertomuk-
seen keksitään uusi päähenkilö, ongelma ja loppuratkaisu. Sen jälkeen oppilas kirjoittaa
vielä oman tekstin mallitekstin pohjalta. Olen jättänyt väliin luokan yhteisen tekstin. Sen si-
jaan oppilaani ovat kirjoittaneet vihkoonsa tekstistä alleviivattuja sanoja, virkkeitä ja omia
tekstejä. R2L-menetelmän ansiosta oppilaiden sanavarasto on laajentunut ja heidän luetun
ymmärtämisessään on tapahtunut positiivista kehitystä. Opettajaopiskelijat ovat pitäneet
R2L-menetelmää selkeänä ja oppilaiden aktiivisuutta lisäävänä menetelmänä. Oheisesta
linkistä: https://readingtolearn.com.au/ löytyy R2L-menetelmästä hyviä opetusvideoita ja
ohjeita. Suosittelen rohkeasti kokeilemaan.

                                                                                             Kuvat 5-6.
                   Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen Reading to Learn -menetelmällä

Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) mukaan jokainen koulun aikuinen toimii kie-
lellisenä mallina ja jokainen opettaja on myös opettamansa oppiaineen kielen opettaja.
Kun kaikki opettajat toimivat kielellisesti vastuullisina opettajina, tuemme oppilaan kehit-
tymistä sujuviksi suomen kielen oppijoiksi.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32