Page 25 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 25
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 23
Suomen kielen erityispiirteet ja kielitietoiset työtavat
Harjoittelujakson alussa kerron opettajaopiskelijoille suomen kielen erityspiirteistä, jotta
he ymmärtävät oppilaiden kielelliset haasteet ja osaavat ottaa ne huomioon opetuksessa
ja arvioinnissa. Suomen kieli eroaa monista luokkamme oppilaiden käyttämistä kielistä.
Suomen kieli sisältää äänteitä (/ä/, /ö/, /y/, /ng/ ja /r/), jotka puuttuvat monesta kielestä ja
siksi monen oppilaan voi olla vaikea ääntää suomenkielisiä sanoja. Kohdekielen äänteiden
samankaltaisuus tekee entistä vaikeammaksi erottaa äänteet. Sen takia esimerkiksi puo-
lankielisten on hankala erottaa suomen /e/:tä ja /ä/:tä toisistaan. Suomen kielen intonaa-
tio ja rytmi saattavat olla erilaisia kuin oppilaan lähtökieli samoin kuin yksittäiset äänteet,
äänteiden kesto ja äänneyhdistelmät. Äänteitä voi olla vaikea erottaa niin kuin äänteiden
kestoakin. (Nissilä, Martin, Vaarala & Kuukka 2006, 110.)
Suomen kieltä pidetään kvantiteettikielenä eli äänteiden pituus erottaa merkityksiä (tu-
li-tuuli). Luokkani oppilaiden eniten puhutut kielet eli albanian, arabian, kurdin ja venäjän
kielet eroavat suomen kielestä kvantiteetin suhteen. Suomen kielessä äänteiden pituus
vaikuttaa sanan merkitykseen myös sanan lopussa, mikä on monessa kielessä hyvin harvi-
naista (Nissilä, Vaarala, Pitkänen & Dufva 2009, 50). Esimerkiksi lakka-sanalla on eri mer-
kitys kuin lakkaa-sanalla. Arabiassa äänteiden pituusero on sanan ensimmäisessä vokaa-
lissa, joten arabiankielisten oppilaiden voi olla vaikea kuulla sanan lopussa olevia pitkiä ja
lyhyitä vokaaleja (Karasma 2012, 88). Lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen alkuvaiheessa
onkin hyvin tärkeää harjoitella vokaalien ja konsonanttien kvantiteettia. Jyväskylän yliopis-
ton ja Niilo Mäki Instituutin työryhmän kehittämä Ekapeli Alku -oppimispeli luo siihen erin-
omaiset mahdollisuudet. Peli motivoi oppilaita, sillä he pääsevät etenemään kiehtovassa
pelimaailmassa oman edistymisensä tahdissa samalla harjoitellen äänteiden pituuksien
ja keston kuulemista ja ääntämistä. Lisäksi he oppivat pelin edetessä lukemaan tavuja ja
sanoja.
Tässä linkki Ekapelin sivustolle:
http://www.lukimat.fi/lukeminen/materiaalit/ekapeli/ekapeli-alku
Koulussa oppiaineiden sisällön oppiminen perustuu suurelta osin kuullun ymmärtämiseen,
mikä edellyttää laajaa sanavarastoa, hyvää keskittymiskykyä, aktiivista työmuistia ja taitoa
tehdä päätelmiä kuullusta. Oppilas ei voi jäädä pitkäksi aikaa miettimään käsitteiden mer-
kityksiä, jotta virkkeen sisältö ei menisi oppilaalta ohi. Opettajaopiskelijoita olen ohjeista-
nut välttämään pitkiä opetuspuheenvuoroja ja käyttämään selkeää yleiskieltä. Nopeasti
puhuvia opiskelijoita pyydän puhumaan hitaammin. Koska oppiaineiden kieli on vaativaa,
on opiskelu toisella kielellä monelle oppilaalle raskasta ja vaikeaa. Tämän takia on tärkeää
havainnollistaa reaaliaikaisesti opetettavaa asiaa kuvilla, sarjakuvilla, havaintovälineillä,
postereilla, käsitekartoilla, piirtämällä, ilmeillä tai eleillä. Opettajaopiskelijat ovat ottaneet
tämän huomioon kirjoittamalla esimerkiksi kuvataiteen työn ohjeet tekstein ja kuvin. He
ovat myös laatineet luokan seinille kuvallisia esityksiä opetusaiheen käsitteistä, jotta oppi-
laat saavat niistä tukea opetuksen aikana.