Page 28 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 28

26 Yhdessä opettaen, oppimista tukien

Lähteet

Cummins, J. 2000. Language, Power and Pedagogy. Bilingual Children in the Crossfire.
Clevedon: Multilingual Matters.

Haynes, J. 2007. Getting starters for English language learners. How educators meet
the challenge. Alexandria, VA: Association for Supervision & Curriculum Development
(ASCD).

Karasma, K. 2012. Suomi toisena kielenä. Opetustieteen perusteet. Vantaa: Finn Lectura.
Lukimat. http://www.lukimat.fi/lukeminen/materiaalit/ekapeli/ekapeli-alku.
Luettu 21.3.2022.

Lehtinen, T. 2002. Oppia kieli kaikki. Maahanmuuttajalasten suomen kielen kehitys ja
kaksikielisyys peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Turun yliopiston julkaisuja, C: 181.
Turku: Turun yliopisto.

Muuri, A. 2014. ”Kielestä kiinni”. Kuudesluokkalaisten maahanmuuttajaoppilaiden suo-
men kielen tason vaihtelut. Turun yliopiston julkaisuja, C:389. Turku: Turun yliopisto.

Nissilä, L., Martin, M., Vaarala, H. & Kuukka I. 2006. Saako olla suomea?
Opas suomi toisena kielenä -opetukseen. Helsinki: Opetushallitus.

Nissilä, L., Vaarala, H., Pitkänen, K. & Dufva, M. 2009. Kaksi- ja monikielisten kielelliset
oppimisvaikeudet ja kielen oppimisen tuki. Teoksessa L. Nissilä & H-M. Sarlin (toim.)
Maahanmuuttajien oppimisvaikeudet. Helsinki: Opetushallitus, 36–61.

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus.

Reading to Learn. https://readingtolearn.com.au/. Luettu 19.3.2022.

Takala, S. 1989. Sanaston opettamisen uudet haasteet. Teoksessa S. Takala (toim.) Sa-
naston opettaminen ja oppiminen. Kasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisusarja B.
Teoriaa ja käytäntöä 44. Jyväskylä: Kasvatustieteiden tutkimuslaitos, 1–11.

Vuorinen, P. 2009. Profiles of second language learners in bilingual education. A compa-
rative study of characteristics of Finnish and American students.
Turun yliopiston julkaisuja, B:318. Turku: Turun yliopisto.
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33