Page 29 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 29

Yhdessä opettaen, oppimista tukien 27

YHDESSÄ SOITTAEN, YHDESSÄ OPPIEN – MUSIIKIN OPPIMISEN
ARVIOINTI TUEN, OHJAUKSEN JA ERIYTTÄMISEN VÄLINEENÄ
OPPIMAAN OPPIMISTA KEHITTÄVÄSSÄ TOIMINTAKULTTUURISSA

Riikka Nieminen, Rauman normaalikoulu

Tavoitteena osallistava yhteissoitto

Musiikin opetuksessa on tarkoitus luoda oppimista ja osallisuutta edistäviä yhteissoitto-
tilanteita, joissa oppilaan yhteistyötaitoja, itsetuntoa ja oma-aloitteisuutta vahvistetaan.
Opetuksessa otetaan huomioon oppilaiden monenlaiset tarpeet, edellytykset ja kiin-
nostuksen kohteet musiikissa. Työskentely suunnitellaan siten, että työtavat, soittimien
ja välineiden käyttö sekä oppilaiden ryhmittelyä koskevat ratkaisut tukevat oppimista ja
osallisuutta. (POPS 2014.) Yksi itseluottamuksen ja oppimismotivaation ylläpitäjä on vah-
vuuslähtökohtainen arviointi, mikä korostuu erityisesti taito- ja taideaineissa (Kamensky
& Tuovinen 2019). Oppimisen arvioinnin on oltava ohjaavaa, kannustavaa ja rohkaisevaa.
Keskeisimpiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ovat juuri yhteistyötaitojen ke-
hittyminen sekä toimiminen osana musisoivaa ryhmää. Arvioinnin ja palautteen on tarkoi-
tus rohkaista yrittämiseen sekä opittavien taitojen harjoittelemiseen. (POPS 2014.)

Yksilölliset tarpeet ja edellytykset luovat pohjan työskentelyn suunnittelulle. Erilaiset työ-
tavat, välineiden käyttö ja ryhmittelyä koskevat ratkaisut puolestaan ovat pedagogisia
ratkaisuja, joilla mahdollistetaan monenlaisten oppijoiden oppiminen yhdenvertaisesti.
Olennaista on osallisuuden kokemus ja vaikuttamisen mahdollisuus, jonka järjestäjänä
musiikinopettajalla on keskeinen rooli. Opettajan tehtävänä on varmistaa, että oppimis-
ympäristö ja siinä toimiminen tekevät osallistumisen ja osallisuuden mahdolliseksi, riippu-
matta oppilaan edellytyksistä. Tärkeää on, että oppilaalla on merkityksellinen rooli osana
musisoivaa ryhmää. Edistääkseen tätä päämäärää opettajan on hyvä tarjota oppilaalle eri-
laisia vaihtoehtoja toimia ja sitä kautta saavuttaa oppitunneille asetettuja tavoitteita. Sa-
malla kehitetään oppilaan oppimaan oppimisen taitoja, joilla puolestaan on suuri merkitys
oppimisinnon säilyttämiseen (KARVI 2019).

Ohjaus, tuki, eriyttäminen ja arviointi

Musiikin oppiaineessa eriyttäminen on konkreettista ja sitä voi toteuttaa ryhmäkoosta riip-
pumatta. Eriyttämisellä tässä tarkoitetaan oppilaalle tarjottavia eri tasoisia soittovaihtoeh-
toja tai muita musiikin oppisisältöjen mukaisia tehtäviä. Kun oppilaalla on mahdollisuus
valita soittotapa eri vaihtoehdoista, taitojen harjoittelussa voi edetä pienin askelin. Tämä
motivoi oppilasta ja kannustaa yritteliäisyyteen. Toisaalta haastavammat vaihtoehdot tar-
joavat mielekkään soittokokemuksen niille, joilla osaamista on jo enemmän.
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34