Page 31 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 31

Yhdessä opettaen, oppimista tukien 29

esimerkiksi sitä, että pianosoinnuissa oppilaalla on neljä eri tapaa soittaa soinnut: soinnun
pohjasävel, terssi, kvinttisointu, kolmisointu tai sointu, johon lisätään vasemmalla kädellä
bassoääni. Rummuilla vaihtoehdot voivat olla esimerkiksi peruskompin soittaminen kah-
della raajalla (“jalka - käsi” eli bassorumpu ja virveli tai “käsi - käsi” eli hi-hat ja virveli) tai
koko kompin soittaminen kolmella raajalla (bassorumpu, virveli ja hi-hat). Rytmisoittimil-
la variaatioita voi kehittää aina perussykkeestä erilaisiin rytmikuvioihin. Laattasoittimilla
oppilas voi valita soittaako soinnun pohjasävelen vai kvinttisoinnun. Bassoa soitettaessa
vaihtoehdoksi voi antaa soittamisen sähköbassolla tai akustisella kitaralla. Kitarasoinnuista
oppilas voi valita niin sanottujen kokonaisten sointujen ja kolmella kielellä soitettavien hel-
potettujen sointujen soittamisen väliltä. Soittotavan voi valita esimerkiksi “kerran tahtiin”
-soiton ja opettajan antaman vaihtoehtoisen rytmin väliltä.

Uuteen kappaleeseen siirryttäessä olennaista on opettaa yksi soitin ja sen sisältämät vaih-
toehdot ensin kaikille. Siitä edetään soitin kerrallaan kohti yhteissoittoa. Yhteissoitossa
luokan yhteinen iso bändi koostuu yhtä aikaa soittavista soitinryhmistä. Tähän voi kuulua
esimerkiksi laulu-, piano-, rumpu- ja bassoryhmät. Jokaisen ryhmät sisällä oppilaat soitta-
vat omilla soittovaihtoehdoillaan yhtä aikaa, opettajan sovituksen mukaan.

Pianoryhmässä soitetaan joko omaa tai parin kanssa yhteistä pianoa. Rumpuryhmässä
akustisten rumpujen lisäksi soitetaan sähkörummuilla, luokkarummuilla tai cajonilla. Bas-
soääniä voi soittaa sähköbassolla tai akustisella kitaralla. Luokkatilasta ja soittimien mää-
rästä riippuen osan rummuista voi korvata rytmisoittimilla soitettavalla kompilla ja osan
pianoista laattasoittimilla. Kun oppilaat vaihtavat soitinta, koko ryhmä siirtyy seuraavaan
soittimeen.

Toimiakseen edellä kuvattu työtapa vaatii opettajalta sen systemaattista ja tietoista käyt-
töä. Oppimaan oppimisen taitojen opettaminen on prosessi, joka edellyttää pitkäjänteistä
ja johdonmukaista työtä. Olennaista on, että opettaja antaa valinnan mahdollisuuksista
riittävästi tietoa etukäteen. Pelkkä instrumentin valinta ei välttämättä saa oppilasta aset-
tamaan itse itselleen tavoitteita soittimen opiskeluun, vaan hänen täytyy tietää taidoista,
joita soittimessa edistyminen vaatii (Hietanen 2012, 72).

Hietanen (2012) käyttää väitöstutkimuksessaan soittovaihtoehdoista käsitettä ”taitovai-
heet”, jotka ovat keskeinen osa yrittäjämäistä toimintaa soittopainotteisessa musiikin-
opetuksessa. Hän kuvaa yrittäjämäisen toiminnan itsesäätelyprosessia musiikissa kehänä,
jossa oppilaalle annettu tieto erilaisista vaihtoehdoista sytyttää motivaation ja tahdon har-
joitella. Tämä saa oppilaan asettamaan itselleen tavoitteen, mikä puolestaan ruokkii oppi-
laan itseohjautuvuutta. Oppilas reflektoi toimintaansa ja omaa osaamistaan, jonka jälkeen
saa taas uutta tietoa ja osaaminen syvenee. Valinnan mahdollisuudella näyttäisi olevan
erityisen suuri merkitys juuri soittotaitojen harjoittelussa. Se merkitsee vapautta kokeilla
eri soittovaihtoehtoja ja valita niistä itselleen mieluisin. Tämä puolestaan lisää mielihyvän
tunnetta ja halua oppia uusia asioita. (Hietanen 2012, 73, 118-122, 186–188.)
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36