Page 32 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 32

30 Yhdessä opettaen, oppimista tukien

Arviointi tuen, ohjauksen ja motivoinnin välineenä

Tavoitteenani omassa musiikinopetuksessani on kehittää luokan toimintakulttuuria jat-
kuvasti kohti yrittäjämäistä toimintaa. Harjoittelu- ja työskentelytaitojen kehittäminen eli
oppimaan oppimisen taidot ovat myös yksi arvioitavista kriteereistä musiikin päättöarvi-
oinnissa (Opetushallitus 2020). Parhaimmillaan tämä toteutuu, kun oppilaat osaavat itse
asettaa itselleen tavoitteen ja määritellä oman tapansa soittaa. Tähän tarvitaan kuitenkin
myös runsaasti opettajan antamaa ohjausta ja tukea.

Jotta arviointi kehittää oppimaan oppimisen taitoja myönteisesti, olennaista on kertoa
soittovaihtoehtoihin sidoksissa olevat arvosanat oppilaille etukäteen. Oppilaan soittotai-
toja arvioidaan esimerkiksi havainnoimalla yhteissoittotilanteita. Arviointia voi toteuttaa
myös soittokokeilla, jotka voivat olla yksilö-, pari tai pienryhmäkokeita. Soittovaihtoehtoja
vastaavat arvosanat kerrotaan oppilaille uuden kappaleen harjoittelun alkaessa. Soittoko-
keen toteutustapa vaihtelee luonnollisesti luokka-asteen mukaan.

Muutamia esimerkkejä tästä mainitakseni – neljäsluokkalaiset suorittavat bassokokeen
pienissä ryhmissä opettajan kanssa soittaen. Arvosanaan kahdeksan vaaditaan perussä-
velet vapailla kielillä kappaleen mukaan. Arvosanaan kymmenen puolestaan edellytetään
vaihtobasson soitto vapailla kielillä. Ryhmät määräytyvät sen mukaan, minkä soittovaihto-
ehdon oppilaat ovat opettajalle ennen koetta ilmoittaneet. Ryhmän sisällä kaikkien tavoit-
teena on soittaa samalla soittovaihtoehdolla. Rumpukokeen neljäsluokkalaiset suorittavat
yhteissoiton lomassa joko akustisilla-, sähkö- tai luokkarummuilla. Arvosana määräytyy
sen mukaan, soittaako oppilas peruskompin kahdella vai useammalla rummunosalla.

Ylemmillä luokilla soitinten kirjo laajenee ja soittovaihtoehtoihin tulee lisää haastetta. Esi-
merkiksi yläkoulun valinnaisessa musiikissa soittokokeet suoritetaan yhteissoiton lomassa
kolmella bändisoittimella, joita ovat piano, basso tai kitara sekä rummut. Näissä soittimis-
sa arvosanaan kahdeksan edellytetään peruskomppia rummuilla, pianon kolmisointujen
osaamista yhdistettynä vasemman käden bassoääneen sekä basson soittoa pisteellisellä
rytmillä. Arvosanaan kymmenen puolestaan vaaditaan rummuilla kompin lisäksi jo fillejä
ja crashin käyttöä sekä komppausta pianolla ja kitaralla.

Musiikin päättöarvioinnin kriteerien mukaan musiikillisten taitojen lisäksi arviointi koh-
distuu myös oppilaan tiedolliseen osaamiseen (Opetushallitus 2020). Soittovaihtoehtojen
lisäksi eri tasoisia tehtäväpaketteja voi rakentaa esimerkiksi musiikkitiedon sisältöihin ja
teoria-aiheisiin - esimerkiksi sävellajiparin ja sen asteikkojen harjoitteluun. Helpoimmas-
sa vaihtoehdossa kaikki asteikon sävelet voivat olla valmiiksi nimettynä ja ensimmäinen
nuotti valmiina paikoillaan. Oppilaan tehtävänä on piirtää loput sävelet viivastolle oikeille
paikoille. Haastetta lisätään nimeämällä valmiiksi vain osa nuoteista tai jättämällä joku-
nen apunuotti asteikkoon muistamisen tueksi. Näin edetään aina haastavimpaan vaihto-
ehtoon, jossa molemmat asteikot tulee osata kokonaan ulkoa. Kaiken tasoiset tehtävät on
aluksi hyvä jakaa kaikille. Sitä kautta jokainen löytää itselleen sopivimman tavan harjoitel-
la. Eritasoiset tehtävät vastaavat eri arvosanoja, ja lopulta koetilanteessa oppilas valitsee,
minkä tasoisen kokeen hän tekee.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37