Page 33 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 33

Yhdessä opettaen, oppimista tukien 31

Kokemukseni mukaan oppilaat ryhtyvät tekemään tämän tapaisia tehtäviä innokkaasti. He
muodostavat oma-aloitteisesti pieniä ryhmiä, joissa lähtevät pohtimaan tehtävän tekemis-
tä auttaen toinen toisiaan. He jakavat myös ajatuksia siitä, mikä vaihtoehto kenestäkin
tuntuu parhaimmalta ja jokaista vaihtoehtoa valitaan. Innostuksesta ja tehtävään orien-
toitumisesta kertonee huudahdus: ”Mä aion ottaa kympin!”. Näin ollen tuki, eriyttäminen,
ohjaus ja arviointi kulkevat käsi kädessä, minkä seurauksena oppilaan myönteinen suhtau-
tuminen arviointia kohtaan kasvaa.

Musiikin oppimisen, opettamisen ja kokemisen monet mahdollisuudet

Musiikin osaaminen ei välttämättä ole sidoksissa muuhun koulumenestykseen ja se saat-
taa olla jollekin se ainut oppiaine, jossa kokee onnistuvansa tai saavansa hyvän arvosanan.
Oppiminen siinä on hyvin konkreettista ja sen tuloksen näkee heti. Musiikki on kokonais-
valtainen oppiaine, joka itsessään yhdistää monta eri osa-aluetta. Ehkä juuri musiikin mo-
nialaisen roolin vuoksi se on oppiaine, joka on saavutettavissa kaikille ja tarjoaa jokaiselle
jotakin.

Musiikin kuuntelemisella, luomisella ja esittämisellä on terapeuttinen ja voimaannuttava
ulottuvuus. Sitä kautta se voi avata kokonaan uusia maailmoja ja väyliä kohdata esimer-
kiksi tunteita. Se myös nivoo yhteen monia eri oppiaineita antaen samalla keinon ilmaista
itseään. Musiikkiin kiteytyy paljon kokemuksia ja muistoja, mikä ohjaa siihen liittyviä asen-
teita ja arvoja. Oppilaat vasta rakentavat tätä arvopohjaa ja omaa käsitystään itsestään
musiikin oppijana, kokijana ja tekijänä, kun musiikinopettajat ovat jo omaksuneet itselleen
tietyn tavan perustella musiikin merkitystä ja arvoa itselleen ja muille (Lindström 2011).

Mäkisen (2020) väitöstutkimuksen mukaan suurin osa tulevista luokanopettajista suhtau-
tuu tulevaa musiikinopetustaan kohtaan pelokkaasti ja varauksellisesti ja osa on edelleen
sitä mieltä, että taitava muusikko on myös taitava opettaja. Tutkimuksen mukaan aikuiset
korostavat ammattimaisen ja monipuolisen opettajan ominaisuuksia, johon kuuluvat hyvät
laulu- ja soittotaidot, laaja musiikkitiedon osaaminen ja vahva musiikillinen koulutustaus-
ta. Opettajaopiskelijoiden vastauksista välittyy kuitenkin myös ymmärrys siitä, että vahvat
pedagogiset taidot ovat muusikkoutta tärkeämpiä. Oppilaat kiinnittyvätkin juuri tunnetai-
toiseen opettajaan, jonka ominaisuuksiin kuuluvat lämmin persoonallisuus, huumorintaju,
oppilaiden huomiointi, hyvät pedagogiset taidot ja monipuolinen työtapojen käyttö sekä
hyvät luokanhallintataidot. (Mäkinen 2020, 58–65.)

Oppilaan asenteet ja arvot, kokemukset ja tunteet sekä odotukset ja mieltymykset musiik-
kia kohtaan voivat siis poiketa merkittävästi opettajan omista. Oppilaat saattavat myös ar-
vostaa musiikinopettajassa eri ominaisuuksia kuin opettaja itse. Musiikkia opettavan opet-
tajan on tärkeää tiedostaa tämä. Juuri nämä oppilaan arvostamat ominaisuudet voivat olla
niitä, jotka edistävät osallisuutta, kehittävät oppimaan oppimisen taitoja ja luovat pohjaa
onnistumisen kokemuksille. Tämä voi olla avain siihen, että opettaja huomaa olevansa riit-
tävän hyvä ja riittävän osaava – oppilaat lämpimästi kohtaava ja rajat asettava kasvattaja,
joka parhaimmillaan innostaa elinikäiseen musiikin harrastamiseen.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38