Page 35 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 35
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 33
PEDAGOGINEN TUKI OSANA OPETUSHARJOITTELUA
RAUMAN NORMAALIKOULUSSA
Hilppa Jankama ja Merja Toivanen, Rauman normaalikoulu
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus tuli voimaan vuonna 2011. Vähitellen herä-
simme Rauman normaalikoulun harjoitteluryhmässä pohtimaan tarkemmin, miten tuen
asioihin kiinnitettäisiin paremmin huomiota myös eri harjoittelujaksojen aikana. Aiemmin
tuen asiat eivät näkyneet selvästi harjoitteluiden opetussuunnitelmassa. Lisäksi opiskeli-
japalautteista saimme lukea toiveita oppia enemmän kolmiportaisen tuen asioista harjoit-
teluiden käytännössä. Viimeisen harjoittelun palauteseminaarissa opiskelijat toivat myös
toistuvasti esiin sen, etteivät he kokeneet saaneensa opinnoistaan riittäviä taitoja huomi-
oida tukeen ja sen järjestämiseen liittyviä asioita omassa opetuksessaan.
Tavoitteeksemme tuli luoda harjoitteluihin jatkumo, jossa eri harjoittelut sisältäisivät eri
tavoin painottuen tuen asioita opetuksessa. Kehittyvää pedagogista tukea on lähdetty ra-
kentamaan harjoitteluissa opiskelijan opettajuuteen kasvamisen näkökulmasta. Aloimme
suunnitella harjoitteluiden toimintatapoja siten, että ymmärrys kolmiportaiseen tukeen
liittyvistä asioista kehittyisi asteittain. Ensimmäisissä harjoittelujaksoissa perehdytään
oppilaantuntemukseen ja ainekohtaiseen eriyttämiseen. Loppuvaiheen harjoitteluissa pa-
nostamme asioiden laajempaan hallintaan, jonka jälkeen voidaan taas lähteä suunnittele-
maan pedagogista tukea oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin.
Luokanopettajakoulutuksen opetusharjoittelut Raumalla
Rauman yksikön luokanopettajankoulutuksen harjoitteluja on neljä. Ensimmäiset kaksi
harjoittelua suoritetaan osana kasvatustieteen kandidaatin tutkintoa ja kaksi jälkimmäis-
tä osana kasvatustieteen maisteriopintoja. Ensimmäinen harjoittelu sijoittuu opiskelijan
ensimmäisen opiskeluvuoden syksyyn ja on nimeltään Orientoiva harjoittelu alakoulussa
(4 op). Toinen harjoittelu toteutuu toisen opiskeluvuoden keväällä nimellä Didaktinen har-
joittelu alakoulussa (8 op). Kolmas harjoittelu suoritetaan tyypillisesti neljännen vuoden
aikana nimellä Kokonaisharjoittelu alakoulussa (6 op). Tämä harjoittelu on mahdollista
suorittaa myös muualla kuin normaalikoulussa. Neljäs harjoittelu ajoittuu viimeisen opis-
keluvuoden alkuun ja se suoritetaan joko luokilla 1–6 nimellä Tutkiva ja kokeileva opettaja
(8 op) tai vaihtoehtoisesti luokilla 7–9 Aineenopettajana yläkoulussa (8 op), mikäli opiske-
lija on tehnyt aineopinnot jostain peruskoulussa opetettavasta aineesta.
Kandivaiheen harjoitteluissa painopiste on opetuksen ja oppimisen tietoperustan raken-
tumisessa sekä ammatillisten käytäntöjen (MAP-malli) haltuunotossa yksilön ja ryhmän
tasolla. Tästä syystä näissä harjoitteluissa kolmiportaiseen tukeen liittyviä taitoja harjoi-
tellaan oppilaantuntemuksen kehittymisen kautta, keskittämällä huomiota havaintojen
tekemiseen ja niiden tulkitsemiseen oppimistilanteissa. Oppilaslähtöistä näkökulmaa
vahvistetaan luomalla mahdollisuuksia osallistua oppilaiden yksilökohtaiseen tukemiseen